Neboj se mlčet před Bohem - zamyšlení - červen 2012 |
Bratři a sestry, |
Je to známá pravda, že buď modlitba odstraní ze života člověka hřích, nebo hřích odstraní ze života člověka modlitbu. Mezi hříchem a modlitbou nikdy nebude shoda nebo kompromis, proto někdy člověk doslova cítí, jak v něm probíhá vnitřní boj: hřích bojuje s modlitbou a modlitba s hříchem. V tomto příběhu je ale něco, s čím nemohu souhlasit. Nezdá se mi, že by ďábel klidně spal na střeše kostela, ve kterém by byl Ježíš Kristus ve svátosti oltářní. Nezdá se mi také, že by spánek věřících v kostele musel znemožnit Boží působení v nich. Přece ve Svatém písmu si můžeme přečíst: „Nadarmo časně vstáváte, dlouho vysedáváte a jíte chléb trápení, zatímco Bůh dopřává svému milému spánek“ (Ž 127,2). V překladu jeruzalémské Bible je řečeno, že ve spánku Bůh zahrnuje svého miláčka svou přízní. Neříkám to, abyste šli hned spát, ale mířím k tomu, co se mi zdá důležité: že nejsme jedinými, natož hlavními aktéry své modlitby. Autoři Talmudu učili, že slovo „Amen“ vzniklo z prvních písmen slov: El Melech Ne´eman – což znamená: „Bůh je hoden, abychom mu důvěřovali.“ Důvěra, o tom víme, je cílem úcty k Božímu milosrdenství. Pán Ježíš říká sestře Faustyně: „Milosti z mého milosrdenství se čerpají jedinou nádobou, a tou je důvěra. Čím větší důvěru duše má, tím více obdrží. Bezmezně důvěřující duše jsou mi velkou útěchou, takové duše naplňuji všemi poklady svých milostí. Jsem rád, že chtějí mnoho, vždyť já toužím dávat mnoho, velmi mnoho. Naopak jsem smutný, když duše žádají málo, zužují svá srdce.“ (Den. 1578) Nakonec si ještě jednou poslechněme Svatého otce: „Častokrát v naší modlitbě prosíme Boha o vysvobození z fyzického a duchovního zla a činíme tak s velkou důvěrou. Máme nicméně často dojem, že nejsme vyslyšeni, a hrozí nám, že klesneme na mysli a nevytrváme. Ve skutečnosti však není lidského volání, které by Bohem nebylo vyslyšeno. Právě v ustavičné a věrné modlitbě chápeme spolu se svatým Pavlem, že „utrpení tohoto času se nedají srovnat s budoucí slávou, která se zjeví na nás“ (Řím 8,18). Modlitba nás nezbavuje zkoušek a utrpení, ba dokonce – říká sv. Pavel – „my sami uvnitř naříkáme a očekáváme své přijetí za syny, vykoupení našeho těla“ (Řím 8,23). Pavel nám praví, že modlitba nás nezbavuje utrpení, ale umožňuje nám jej prožít a čelit mu s novou silou s toutéž důvěrou jako Ježíš, který podle listu Židům „v době, kdy jako člověk žil na zemi, přednesl s naléhavým voláním a se slzami vroucí modlitby k tomu, který měl moc ho od smrti vysvobodit, a byl vyslyšen pro svou úctu (k Bohu)“ (Žid 5,7). Odpovědí Boha Otce Synovi na Jeho naléhavé volání a slzy nebylo vysvobození od utrpení, od kříže, od smrti, nýbrž mnohem větší vyslyšení, mnohem hlubší odpověď. Skrze kříž a smrt Bůh odpověděl zmrtvýchvstáním Syna, novým životem. Modlitba oživená Duchem Svatým přivádí také nás, abychom prožívali denně své životní putování s jeho zkouškami a utrpením v plné naději, v důvěře v Boha, který odpoví, jako odpověděl Synovi.“ Zeptá-li se někdo: „Ale jak se mám modlit? Nechce se mi, nemám čas, nedokážu se soustředit…, je třeba nejdříve říct: Neboj se mlčet před Bohem. |
P. Wojciech Zubkowicz SAC |